Blog: Voorlezen van baby tot puber

januari 14, 2021

Coco kan het! verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2021 | De Nationale  Voorleesdagen

Jaarlijks, in januari, zijn de nationale voorleesdagen, dit is een landelijke campagne gericht op voorlezen aan jonge kinderen.

Ieder jaar staat er een (prenten)boek centraal en dit jaar is dat “Coco kan het!” geschreven en geïllustreerd door Loes Riphagen en verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2021.

Voorlezen  leuk en belangrijk

Iedereen die van lezen houdt weet hoe lekker en ontspannend het is, om weg te dromen met een goed boek. Voor kinderen is het voorlezen van een boek net zo leuk en ontspannend als voor ons.  Samen met het kind verdiep je je in een verhaal en beleef je samen veel plezier.

Maar dat is lang niet de enige redenen waarom we kinderen voorlezen.  

Het voorlezen aan kinderen levert op verschillende gebieden een bijdrage aan hun ontwikkeling.

  • Het verbetert het concentratievermogen van het kind, want om niets van het verhaal te missen moeten ze zich wel concentreren.
  • Het vergroot de woordenschat, spelling en tekstbegrip van een kind.
  • De taalontwikkeling wordt bevordert door de plaatjes in het boek te bekijken en vervolgens te benoemen. En van moeilijke woorden voorbeelden te geven.
  • Dankzij voorlezen komen kinderen in aanraking met nieuwe situaties en leren ze aan de hand van het verhaal hoe ze om kunnen gaan met deze situaties.
  • Elke dag een stukje lezen kan helpen om op een structurele manier aan de relatie met een kind te werken.
  • Tot slot geeft voorlezen voor het slapen gaan een structuur. Het geeft kinderen het signaal dat het tijd is om naar bed te gaan. Doordat kinderen over het algemeen voorlezen leuk vinden, gaan ze ook makkelijker naar bed en slapen ze sneller.

Baby’s

Vanaf een maand of vier kun je een baby al gaan ‘voorlezen’. Een baby kan het boekje bekijken en voelen terwijl hij van je stem geniet. Voorlezen is dan vooral: samen plaatjes kijken, aanwijzen en benoemen wat je ziet. Het is belangrijk om te kiezen voor een boek met eenvoudige duidelijke tekeningen en het bekijken van een boekje niet langer dan een paar minuutjes te laten duren.

Vanaf ongeveer negen maanden beginnen baby’s voorlezen steeds leuker te vinden en kan ook begonnen worden met simpele verhaaltjes voor te lezen. Vooral verhaaltjes op rijm vallen erg in de smaak bij deze leeftijdsgroep. Als je een baby voorleest, kun je gemakkelijk zien wanneer hij er genoeg van heeft. Hij gaat dan met de ogen wegkijken en richt zijn aandacht op iets anders.

Je peuter voorlezen: zo doe je dat! – 24Baby.nl

Peuters en kleuters

Kinderen tussen de twee en vijf jaar worden veel voorgelezen. Van deze groep wordt 90% regelmatig voorgelezen. Ze gaan interesse krijgen voor wat de figuren in het boek doen en meemaken. Nu kun je het benoemen en aanwijzen van de platen aanvullen met vertellen over wat er op de plaatjes
gebeurt. Ze herkennen de gebeurtenissen in het boek en leven mee: in bad gaan, aankleden, boodschappen doen, samen op de fiets. Gebruik bij het voorlezen woorden die betrekking hebben op lezen en boeken.
Zoals: voorkant, achterkant, bladzijde, omslaan. Zo leert een kind iets over boeken.
Hoe lang er voor gelezen wordt hangt vooral af van het kind. Kinderen geven zelf duidelijk aan wanneer hun aandacht verslapt. Bij jonge kinderen is het beste om te kiezen voor een kort verhaal zodat het boek/ verhaal in een keer uitgelezen kan worden.
Het is ook belangrijk aandacht te besteden aan de plaatjes in het boek. En herhaling vinden jonge kinderen erg leuk. Het is dan ook goed een boek meerdere keren te lezen. Kinderen leren hierdoor het verhaal beter begrijpen en leren voorspellen wat er gaat gebeuren.

6-12 jarigen

Bij het ouder worden van de kinderen wordt steeds minder voorgelezen. Bij de groep kinderen tussen de negen en twaalf jaar wordt nog maar zo’n 40% voor gelezen. De belangrijkste reden voor het niet meer voorlezen is dan dat het kind zelf goed kan lezen. En dat is jammer want ook op deze leeftijd kan voorlezen nog erg gezellig zijn.

Door voor te lezen komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden, het vergroot hun woordenschat, taalbegrip en moeilijke woorden kan je uitleggen.

Voorleespapa's in beeld | Iedereen Leest

Tips voor het voorlezen

  • Lees elke dag minimaal 15 minuten voor. Neem de tijd en leg de telefoon even weg.
  • Zorg voor een gevarieerd aanbod in boeken zodat een kind in aanraking komt met veel nieuwe woorden. 
  • Vermijd en versimpel moeilijke woorden niet, maar leg ze uit.
  • Speel in op de interesses van een kind. Vraag om advies bij de plaatselijke kinderboekhandel of bibliotheek.
  • Stel vragen over de betekenis van woorden en het verhaal.
  • Lees zelf ook. Goed voorbeeld doet volgen.
  • Lees verhalen opnieuw voor. Herhaling zorgt ervoor dat kinderen meer woorden leren en dat het woord- en verhaalbegrip diepgaander is.
  • Vraag een kind waar het verhaal over ging, wanneer je een boek weer oppakt,.
  • Ga door met voorlezen, ook wanneer een kind al zelf kan lezen. Blijf volhouden. Lees elkaar om de beurt een hoofdstuk voor.

Boekentips

* Coco kan het: verhaal, liedjes en activiteiten

Ideeën voor babyboekjes:

Knisperbeestjes, 4 deeltjes – Guido Van Genechten
Baby’s eerste speel- en voelboek – Stella Baggott
Dikkie Dik Kiekeboek  – Jet Boeke

Ideeën voor boekjes voor peuters en kleuters:

Boer Boris – Ted van Lieshout
Die daar Mirte Stut en Geurt van Donkelaar
Ik doe het lekker toch! Milja Praagman, Leopold

Ideeën voor boeken van 6-12 jarigen

De spelregels van Floor- Marjon Hoffman
Scharminkel uit de steentijd- Aaron Reynolds
Voetballen als een prof- Vivian den Hollander