De nationale voorleesdagen

januari 19, 2022

Jaarlijks vinden de nationale voorkeesdagen plaats. Dit jaar van 26 januari t/m 5 februari.

Het boek “Maar eerst ving ik een monster” van auteur Tjibbe Veldkamp en illustrator Kees de Boer staat centraal en is geschikt voor kleuters.

Dit prentenboek gaat over het leukste ritueel van de dag: voorlezen

Het laat prachtig zien hoe ouder en kind samen met een verhaal kunnen bezig zijn.

Iedere ouder herkent het: snel even instoppen, oké dan nog even een verhaaltje, maar kort… en dan begint het. Dit prentenboek is niet alleen om voor te lezen. Ook als samenleesboek is het een feest: het samenspel tussen de gehaaste volwassene en het kind dat hem of haar uitlokt nog verder te vertellen, zal veel vrolijkheid opleveren.

Dat voorlezen leuk én spannend is en de fantasie prikkelt, komt in dit verhaal mooi naar voren. De paginagrote illustraties zijn gedetailleerd met monsters in alle soorten en maten, waardoor je blijft kijken en ontdekken.

Of je nu voor het slapen gaan een mooi verhaal voorleest of overdag samen een prentenboek bekijkt, er worden herinneringen voor het leven gemaakt. Daarnaast heeft voorlezen een positief effect op woordenschat  en tekstbegrip.

Kijk samen naar de titel van het boek  en praat met je kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als je de kaft samen bekijkt, kun je samen bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

Tips bij het voorlezen

Een boek kiezen

Soms valt het niet mee een geschikt boek te vinden voor je kind, er is zoveel keuze. Maar misschien zijn er wel situaties  die op dat moment passen bij de belevingswereld van je kind, misschien is er in het gezin een baby op komst, wordt je kind zindelijk of leert het tanden poetsen.

Herhalen

Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Bij de eerste keer voorlezen zijn ze geboeid, bij de tweede keer is er het feest der herkenning, bij de volgende keren krijgen ze oog voor detail en ontdekken ze steeds weer iets nieuws in de plaatjes.

Rituelen

Kinderen raken vertrouwd met allerlei rituelen: zo doen wij dat altijd! Ze voelen zich prettig als ze kunnen rekenen op het dagelijkse voorleesritueel. Lees voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij, en met zo weinig mogelijk kans op afleiding. Voorleestijd is de tijd waarin je samen kunt kijken, luisteren, praten en lachen.

Het verhaal voorspellen

Vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.

Moeilijke woorden

Wanneer er moeilijke woorden in het boek staan, worden deze in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Zo niet, dan kun je jouw kind helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Naderhand kun je ook het moeilijke woord er weer bijhalen. Zo onthoudt je kind het woord beter, dit helpt bij de ontwikkeling van het taalgebruik.

Het kind laten vertellen

Geef je kind gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Het gaat erom dat jouw kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Een kind heeft een eigen interpretatie over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kun je dan weer op ingaan. Zo blijft jouw kind betrokken bij het verhaal.